nuffnang ad

Sunday 24 March 2019

Checklist barang untuk ke hospital

Assalamualaikum...
Content untuk entry kali ni berkenaan dengan barang-barang yang perlu dibawa untuk ke hospital sebelum bersalin. Entry kali ni penting untuk ibu-ibu yang pertama kali melahirkan ambil berat. Yang dah ada pengalaman mungkin dah boleh imagine sendiri kelengkapan apa yang perlu dibawa ke hospital. Pengalaman bersalin setiap individu berbeza. Mungkin ada yang tak expect bersalin awal, mungkin ada yang masih ternanti-nanti kehadiran si comel. So, ibu-ibu mestilah buat persediaan awal. Tak salah untuk bersedia sebab yang nak berperang nanti pon diri sendiri. Macam yana seawal 7bulan lagi yana dah prepare dan asingkan barang-barang dalam beg khas untuk ke hospital.  Time ni jugak yana dah siap-siap basuh semua baju baby. Okay, ini list barang-barang yang penting :


Barang keperluan ibu
  1. Kain batik
  2. Stoking tebal
  3. Baju sehelai (bawak sehelai je sebab sepanjang dekat hospital korang akan pakai baju yang hospital sediakan. Baju ni prepare untuk keluar hospital nanti)
  4. Panties pakai buang (yana sangat suka panties ni sebab tak tebal, tak panas. Yana beli dekat watsons je. Lagipon nanti kita takkan sempat nak basuh darah etc dekat panties tu so lebih baik pakai panties macam ni)
  5. Earphone & handphone (sebab dekat hospital tersangatlah boring yer)
  6. Tuala & toiletries
  7. Selipar (masa pegi hospital jangan pakai kasut lawa-lawa yer guys. Nanti susah nak berjalan esp lepas beranak tu)
  8. Pad (ikut suka korang nak pakai maternity pad atau pas overnight je. Yana pakai maternity tu sebab selesa dan rasa secure sikitla)
  9. Makanan dan minuman (sebelum beranak mestilah akan lapar je sebab masih mengandung. Lepas beranak pon kita akan lapar sebab beranak tu penat ya amat okay. Tapi yana lepas beranak teros tido sebab yana masuk ward pukul 4pagi. Esoknya bangun-bangun kelaparan. Nasib baik dah bawak bekal siap-siap. Dekat hospital pagi dorang bagi makan roti sapu mentega je. Mana mau kenyang. Ouh jangan lupa bawak cawan atau bekas air untuk isi air panas. Nurse akan tanya nak air panas ke tak. Nanti dorang sediakan)
  10. Buku pink (jangan lupa bawak sebelum serah diri tau)


Barang keperluan baby

  1. Baju baby (sepasang dua dah cukup. Masa yana haritu sepasang pon dah cukup sebab yana bersalin malam so petang yana dah discharge)
  2. Mittens dan topi
  3. Kain bedung
  4. Kain lampin 
  5. Diapers (bawaklah 10keping buat spare. Baby dia akan kerap berak dan kencing)
  6. Wet tissue (penting untuk basuh punggung baby sebab kita takkan mampu nak angkat basuh baby dekat toilet. Masa dekat hospital nasib baik yana bawak tapi yana tak reti langsung nak tukar pampers baby. Nasib baik ada akak dekat ward tu tolong tunjukkan)



Selamat maju jaya yer ibu-ibu dekat luar sana. Kuatkan semangat anda dan sentiasalah berzikir. Tips untuk yang first timer, rajin-rajinlah bersembang dengan akak-akak sebelah katil tu. Mana tau dia boleh tolong sebab nurse takkan tolong kita uruskan baby. Sendirian berhad yer. Esp hospital kerajaanlah. Kalau tak tau jangan malu bertanya dengan jiran sebelah katil.

No comments:

Post a Comment